Filozofia społeczna
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(9)
Forma i typ
Książki
(9)
Publikacje naukowe
(4)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(8)
wypożyczone
(1)
nieokreślona
(1)
Placówka
Czytelnia (Trawiasta)
(5)
Wyp. 87 (Trawiasta)
(3)
Wyp. 121 (Żegańska)
(2)
Autor
Baran Marcin (jezuita)
(1)
Barszcewski Jakub Piotr (1990- )
(1)
Beckmann-Zöller Beate (1966- )
(1)
Gaca Jolanta
(1)
Janik Piotr (1967- )
(1)
Jastrzębski Bartosz (1976- )
(1)
Jedynak Stanisław
(1)
Kochan, Jerzy
(1)
Mencjusz (372-ok. 289 p.n.e.)
(1)
Polit Krzysztof
(1)
Religa Małgorzata
(1)
Stawiszyński Tomasz (1978- )
(1)
Stein Edyta (Teresa Benedykta od Krzyża ; 1891-1942)
(1)
Sun Shi (962-1033)
(1)
Waśkiewicz Andrzej (1963- )
(1)
Zhao Qi (108-201)
(1)
Zhu Xi (1130-1200)
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(4)
2010 - 2019
(3)
2000 - 2009
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(6)
1901-2000
(1)
300-201 p.n.e.
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
Kraj wydania
Polska
(9)
Język
polski
(9)
Przynależność kulturowa
Literatura chińska
(1)
Literatura polska
(1)
Temat
Literatura amerykańska
(6783)
Literatura polska
(5481)
Kobieta
(4154)
Przyjaźń
(3229)
Rodzina
(3136)
Filozofia społeczna
(-)
Miłość
(2988)
Literatura angielska
(2984)
Powieść amerykańska
(2806)
Powieść obyczajowa
(2484)
Tajemnica
(2260)
Zwierzęta
(2159)
Śledztwo i dochodzenie
(2083)
Zabójstwo
(1663)
Relacje międzyludzkie
(1651)
Magia
(1629)
Dziewczęta
(1388)
Nastolatki
(1293)
Dzieci
(1277)
Podróże
(1273)
II wojna światowa (1939-1945)
(1247)
Polska
(1205)
Rodzeństwo
(1188)
Powieść sensacyjna
(1117)
Życie codzienne
(1097)
Uczucia
(1068)
Literatura dziecięca polska
(1046)
Historia Polski
(1016)
Powieść polska
(1012)
Pisarze polscy
(1006)
Kultura
(996)
Opracowanie literackie
(983)
Literatura dziecięca
(968)
Powieść angielska
(951)
Uczniowie
(884)
Historia
(877)
Żydzi
(852)
Filozofia
(831)
Fantastyka
(827)
Manga
(789)
Powieść przygodowa
(782)
Ludzie a zwierzęta
(776)
Chłopcy
(764)
Małżeństwo
(764)
Literatura francuska
(761)
Psychologia
(752)
Psy
(730)
Polityka
(715)
Trudne sytuacje życiowe
(706)
Boże Narodzenie
(696)
Koty
(693)
Sztuka
(692)
Literatura
(690)
Sekrety rodzinne
(686)
Policjanci
(682)
Osoby zaginione
(671)
Kryminał
(647)
Władcy
(646)
Relacja romantyczna
(637)
Literatura niemiecka
(600)
Biografia indywidualna
(597)
Wakacje
(596)
Język polski
(592)
Prywatni detektywi
(585)
Poezja polska
(577)
Socjologia
(571)
Romans historyczny
(563)
Biografia historyczna
(548)
Wybory życiowe
(537)
Arystokracja
(529)
Mężczyzna
(528)
Powieść historyczna
(528)
Literatura młodzieżowa polska
(526)
Nauka
(523)
Przestępczość zorganizowana
(515)
Uprowadzenie
(514)
Matki i córki
(502)
Śmierć
(497)
Wojna
(492)
Dojrzewanie
(488)
Język angielski
(483)
Dziennikarze
(477)
Poszukiwania zaginionych
(468)
Powieść psychologiczna
(463)
Społeczeństwo
(459)
Pisarze
(457)
Samotność
(455)
Humor
(454)
Stworzenia fantastyczne
(440)
Dziadkowie i wnuki
(433)
Literatura młodzieżowa
(430)
Religia
(425)
Spisek
(425)
Dziecko
(419)
Turystyka
(417)
Zakochanie
(417)
Literatura młodzieżowa angielska
(416)
Romans współczesny
(414)
Przyroda
(411)
Zemsta
(408)
Polacy za granicą
(407)
Temat: czas
1901-2000
(2)
1801-1900
(1)
2001-
(1)
300-201 p.n.e.
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
Temat: miejsce
Chiny
(1)
Gatunek
Esej
(3)
Analiza i interpretacja
(1)
Antologia
(1)
Komentarz
(1)
Literatura chińska
(1)
Monografia
(1)
Opracowanie
(1)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(5)
Historia
(3)
Psychologia
(1)
Religia i duchowość
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
9 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Na stronie tytułowej i okładce błąd drukarski w tytule: zródło.
"Lista cytowanych poradników" na stronach 199-201.
"Przymus kreatywności jako źródło cierpień Jakuba P. Barszczewskiego dotyczy ważnego tematu, jakim jest ideologia kreatywności we współczesnym społeczeństwie i współczesnej gospodarce kapitalistycznej. Ten problem, od pewnego czasu dyskutowany w krytycznej filozofii społecznej, przede wszystkim francuskiej i włoskiej, w Polsce jest niemal nieznany i całkowicie nieobecny w debacie publicznej. Publikacja ta stanowi istotne wypełnienie tej luki". prof. dr hab. W. Małgorzata Kowalska "Książka Jakuba P. Barszczewskiego Przymus kreatywności jako źródło cierpień stanowi dojrzałą i udaną próbę analizy problemu kreatywności rozumianej jako nowa i paradoksalna forma zarządzania i organizacji pracy". dr Bartosz Kuźniarz
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 330 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Moc Tradycji tkwi w nas znacznie głębiej, niż przypuszczamy – nawet nie wiemy, jak głęboko, jakie węzły między substancją duszy a Tradycją zawiązały się przez tysiąclecia. Bóg nas tu postawił – i tu powinniśmy stać. Skąd przekonanie, że możemy znaleźć lepsze dla siebie miejsce? Czy to nie aby tylko zgubna, indywidualistyczna pycha oraz bezrefleksyjny pęd do nowości (będący, jak sądzę, instynktowną niejako reakcją na zagubienie wobec wszechobecnego nadmiaru) podpuszczają nas do niepotrzebnej duchowej ruchliwości? Nie przekroczymy tego, co nas ukształtowało w każdym słowie – a więc też w każdej myśli. Jesteśmy stąd, spod tych Niebios – i nigdy nie będziemy skądinąd. Mnich nie powinien opuszczać swej celi, a człowiek każdy – Tradycji. Bartosz Jastrzębski (1976) – doktor habilitowany kulturoznawstwa, pisarz, filozof, etyk, wykłada w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Interesuje się pograniczem filozofii, antropologii i literatury, a także historią oraz poszukiwaniami duchowymi i religijnymi. W 2012 roku otrzymał Nagrodę im. Beaty Pawlak za książkę Krasnojarsk zero (wraz z Jędrzejem Morawieckim). W 2014 roku ukazała się jego książka poświęcona współczesnemu szamanizmowi: Współcześni szamani buriaccy w przestrzeni miejskiej Ułan Ude. W 2015 roku opublikował tom esejów Ostatnie Królestwo. Szkice teologiczno-polityczne, za który uhonorowano go nagrodą Feniks. Obecnie zajmuje się przede wszystkim konserwatywną myślą społeczno-polityczną i jej związkami z teologią oraz filozofią religii
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wyp. 87 (Trawiasta)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 14 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 321 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są obecnie niedostępne: sygn. 316
Książka
W koszyku
(Bibliotheca Orientalis)
Całość w etui. Zawiera komentarze Zhao Qi, Sun Shi, Zhu Xi.
Tytuł oryginału: Mengzi.
Nie sposób przecenić znaczenia Mencjusza (IV/III w. p.n.e. ) dla myśli chińskiej. Uznawany oficjalnie za „drugiego Mędrca (pod względem ważności) po Konfucjuszu” miał ogromny wpływ na kulturę nie tylko Chin, ale całej Azji Wschodniej. Włączony do kanonu najważniejszych pism filozoficznych (tzw. Czteroksięgu) stanowił przez niemal tysiąc lat podstawę wykształcenia chińskich elit. Prezentowany tu pierwszy przekład na język polski obejmuje poza tekstem Mencjusza klasyczne komentarze chińskich filozofów ‒ Zhao Qi i Zhu Xi oraz obszerne wprowadzenie tłumaczki ‒ dr Małgorzaty Religi.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wyp. 87 (Trawiasta)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Co robić przed końcem świata / Tomasz Stawiszyński. - Warszawa : Agora, 2021. - 357, [3] strony ; 22 cm.
Za motto do tej książki mogłoby służyć hasło, które w latach dziewięćdziesiątych towarzyszyło kampanii reklamowej filmu Matrix. Miało ono postać pytania: czy kiedykolwiek wydawało ci się, że z tym światem jest coś nie tak? Domyślna odpowiedź jest oczywiście twierdząca. Powszechne zwłaszcza dzisiaj, kiedy światem nieustannie wstrząsają kolejne kryzysy. Kiedy rozpadają się kolejne z pozoru nienaruszalne struktury życia społecznego. I kiedy perspektywa takiej czy innej apokalipsy na skutek zmian klimatu, wojny nuklearnej, wielkiej pandemii albo buntu biednych przeciwko bogatym wydaje się więcej niż prawdopodobna. Jeśli dodamy do tego media społecznościowe i internet, które zamiast jak o tym niegdyś marzono sprzyjać budowie globalnej wspólnoty, wzmacniają tylko nasze naturalne tendencje do zamykania się w niewielkich totemicznych plemionach bańkach, krajobraz robi się jeszcze bardziej problematyczny.
Ta książka bierze się z przekonania, że właśnie w takim świecie ba, nade wszystko w takim dystans, niespieszna analiza unikająca łatwych utożsamień i zbiorowych odruchów są potrzebne co najmniej tak samo jak maseczki w czasie pandemii. Bo choć w erze obrazu, emotikonu i bezzwłocznego działania myślenie i rozumienie nie cieszą się specjalną estymą nic bez nich nigdy nie zmienimy na lepsze, nie będziemy bowiem wiedzieć, co by należało zmienić i dlaczego.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wyp. 87 (Trawiasta)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Niewielu dziś pewnie ascetów, wzorem Diogenesa gotowych do życia w beczce, ale też z pewnością nie wszyscy cieszący się życiem w społeczeństwie dobrobytu myślą tylko o tym, by dorównać bogactwem legendarnemu Krezusowi. Rzec można, że człowiek dojrzały podchodzi do rzeczy rzeczowo. Inaczej niż dzieci, dla których każda z nich jest zabawką, rozróżnia ich obiektywne przeznaczenie i subiektywny sens posiadania. Społeczna wartość rzeczy jej zdolność do wymiany na inne zagłusza jednak ten instynkt. [] Szczęśliwe społeczeństwa, o których będzie mowa w tej książce, nie znają zatem towarowej wymiany dóbr między ludźmi ani ich redystrybucji, która koryguje niekorzystne społecznie skutki samej wymiany. Jak sobie radzą bez nich? Mechanizmowi wymiany rynkowej odpowiadają w nich trzy zasady organizujące życie materialne. Po pierwsze, reglamentowanie zasobów, jakimi zbiorowo i/lub indywidualnie dysponują członkowie społeczeństwa nikt nie będzie posiadać nadwyżki dóbr, którą przekształci w relację nadrzędności wobec innych, nikt też nie będzie odczuwać ich braku i domagać się od innych rekompensaty. Po drugie, odtowarowienie rzeczy poprzez nadanie im statusu darów ludzie będą podejmować wymianę darów tylko z tymi, którzy mogą je odwzajemnić, dzięki czemu związki między nimi mieć będą charakter osobisty, bezpośredni i dobrowolny, nawet jeśli wymieniane rzeczy należą do dóbr niezbędnych do życia. Po trzecie, odwartościowanie (w sensie ekonomicznym) rzeczy za sprawą ich powszechnej dostępności każdą potrzebę materialną człowiek będzie mógł zaspokoić bez konieczności wchodzenia w związki z innymi; ludzie samowystarczalni materialnie będą utrzymywać stosunki ze sobą ze względu na inne, niematerialne, potrzeby. Wyobraźnia utopistów podpowiada im więc takie porządki, które raz na zawsze rozwiązują problem niesymetrycznych relacji pomiędzy ludźmi, o ile przyczyną owej nierównowagi są dobra materialne. W tego rodzaju społeczeństwach rzeczy jedynie łączą ludzi, nie dzieląc ich i nie tworząc między nimi podziałów, a w konsekwencji konfliktów. Ich projektodawcy są bowiem przekonani, że rzeczy w istocie mają potencjalnie wielką władzę nad ludźmi tyleż jako środki dominacji, co obiekty pożądania i oprzeć się ich sile można wyłącznie zbiorowym wysiłkiem. [] A jeśli rzeczy pozostaną dla ludzi tylko rzeczami, ludzie dla siebie pozostaną ludźmi w idealnych społeczeństwach nieznana będzie zarówno fetyszyzacja rzeczy, jak i reifikacja ludzi.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej