Waśkiewicz Andrzej (1963- )
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(1)
Forma i typ
Książki
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(1)
Placówka
Czytelnia (Trawiasta)
(1)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2469)
Kozioł Paweł
(2013)
Kotwica Wojciech
(782)
Kowalska Dorota
(664)
Kochanowski Jan
(469)
Waśkiewicz Andrzej (1963- )
(-)
Christie Agatha (1890-1976)
(323)
Drewnowski Jacek (1974- )
(321)
Krzyżanowski Julian
(309)
Otwinowska Barbara
(309)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(283)
Chotomska Wanda (1929-2017)
(275)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(264)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(263)
Steel Danielle (1947- )
(262)
Trzeciak Weronika
(262)
Konopnicka Maria
(260)
Roberts Nora (1950- )
(255)
Zarawska Patrycja (1970- )
(254)
Zimnicka Iwona (1963- )
(245)
Boy-Żeleński Tadeusz
(238)
Lindgren Astrid (1907-2002)
(237)
Cholewa Piotr W. (1955- )
(236)
Leśmian Bolesław
(233)
Krasicki Ignacy
(229)
Fabianowska Małgorzata
(212)
Mazan Maciejka
(211)
Goliński Zbigniew
(201)
King Stephen (1947- )
(201)
Braiter Paulina (1968- )
(199)
Dug Katarzyna
(198)
Baczyński Krzysztof Kamil
(194)
Gawryluk Barbara (1957- )
(192)
Szulc Andrzej
(192)
Mosiewicz Maria
(189)
Kasdepke Grzegorz (1972- )
(187)
Skalska Katarzyna
(186)
Szekspir William (1564-1616)
(186)
Goscinny René (1926-1977)
(185)
Mortka Marcin (1976- )
(181)
Lem Stanisław (1921-2006)
(180)
Prus Bolesław (1847-1912)
(176)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(174)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(174)
Montgomery Lucy Maud (1874-1942)
(167)
Widmark Martin (1961- )
(167)
Supeł Barbara
(165)
Jachowicz Stanisław
(159)
Kraśko Jan (1954- )
(158)
Jansson Tove (1914-2001)
(156)
Dobrzańska-Gadowska Anna
(151)
Siewior-Kuś Alina
(149)
Możdżyńska Aldona
(148)
Popławska Anna (literatura)
(147)
Tuwim Julian (1894-1953)
(147)
Delahaye Gilbert (1923-1997)
(146)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(145)
Ławnicki Lucjan
(144)
Hesko-Kołodzińska Małgorzata
(143)
Chmielewska Joanna (1932-2013)
(142)
Pratchett Terry (1948-2015)
(141)
Spirydowicz Ewa
(141)
Lech Justyna
(138)
Webb Holly
(138)
Kozak Jolanta (1951- )
(137)
Wilusz Tomasz
(137)
Głowińska Anita
(134)
Bieroń Tomasz (1963- )
(133)
Andersen Hans Christian (1805-1875)
(132)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(132)
Ludwikowska Jolanta
(131)
Rolando Bianka
(131)
Stanecka Zofia (1972- )
(131)
Ross Tony (1938- )
(130)
Marlier Marcel (1930-2011)
(129)
Mickiewicz Adam
(129)
Onichimowska Anna (1952- )
(128)
Stelmaszyk Agnieszka (1976- )
(127)
Królicki Zbigniew A. (1954- )
(125)
Polkowski Andrzej
(125)
Willis Helena (1964- )
(125)
Coben Harlan (1962- )
(124)
Musierowicz Małgorzata (1945- )
(124)
Kroszczyński Stanisław
(122)
Puszczewicz Marek
(122)
Miłosz Czesław (1911-2004)
(120)
Szeżyńska-Maćkowiak Krystyna
(120)
Włodarczyk Barbara
(120)
Łoziński Jerzy (1947- )
(120)
Czechowicz Józef
(119)
Krentz Jayne Ann (1948- )
(119)
Praski Łukasz
(119)
Palmer Diana (1946- )
(118)
Tolkien J. R. R. (1892-1973)
(117)
Beaumont Émilie (1948- )
(116)
Dickens Charles (1812-1870)
(116)
Doyle Arthur Conan (1859-1930)
(116)
Ochab Janusz (1971- )
(115)
Mróz Remigiusz (1987- )
(114)
Grisham John (1955- )
(113)
Rzehak Wojciech
(112)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(1)
Język
polski
(1)
Temat
Bogactwo
(1)
Filozofia społeczna
(1)
Gospodarka
(1)
Kapitalizm
(1)
Przyjaźń
(1)
Relacje międzyludzkie
(1)
Społeczeństwo
(1)
Utopia
(1)
Własność
(1)
Gatunek
Esej
(1)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(1)
Historia
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
1 wynik Filtruj
Książka
W koszyku
Niewielu dziś pewnie ascetów, wzorem Diogenesa gotowych do życia w beczce, ale też z pewnością nie wszyscy cieszący się życiem w społeczeństwie dobrobytu myślą tylko o tym, by dorównać bogactwem legendarnemu Krezusowi. Rzec można, że człowiek dojrzały podchodzi do rzeczy rzeczowo. Inaczej niż dzieci, dla których każda z nich jest zabawką, rozróżnia ich obiektywne przeznaczenie i subiektywny sens posiadania. Społeczna wartość rzeczy jej zdolność do wymiany na inne zagłusza jednak ten instynkt. [] Szczęśliwe społeczeństwa, o których będzie mowa w tej książce, nie znają zatem towarowej wymiany dóbr między ludźmi ani ich redystrybucji, która koryguje niekorzystne społecznie skutki samej wymiany. Jak sobie radzą bez nich? Mechanizmowi wymiany rynkowej odpowiadają w nich trzy zasady organizujące życie materialne. Po pierwsze, reglamentowanie zasobów, jakimi zbiorowo i/lub indywidualnie dysponują członkowie społeczeństwa nikt nie będzie posiadać nadwyżki dóbr, którą przekształci w relację nadrzędności wobec innych, nikt też nie będzie odczuwać ich braku i domagać się od innych rekompensaty. Po drugie, odtowarowienie rzeczy poprzez nadanie im statusu darów ludzie będą podejmować wymianę darów tylko z tymi, którzy mogą je odwzajemnić, dzięki czemu związki między nimi mieć będą charakter osobisty, bezpośredni i dobrowolny, nawet jeśli wymieniane rzeczy należą do dóbr niezbędnych do życia. Po trzecie, odwartościowanie (w sensie ekonomicznym) rzeczy za sprawą ich powszechnej dostępności każdą potrzebę materialną człowiek będzie mógł zaspokoić bez konieczności wchodzenia w związki z innymi; ludzie samowystarczalni materialnie będą utrzymywać stosunki ze sobą ze względu na inne, niematerialne, potrzeby. Wyobraźnia utopistów podpowiada im więc takie porządki, które raz na zawsze rozwiązują problem niesymetrycznych relacji pomiędzy ludźmi, o ile przyczyną owej nierównowagi są dobra materialne. W tego rodzaju społeczeństwach rzeczy jedynie łączą ludzi, nie dzieląc ich i nie tworząc między nimi podziałów, a w konsekwencji konfliktów. Ich projektodawcy są bowiem przekonani, że rzeczy w istocie mają potencjalnie wielką władzę nad ludźmi tyleż jako środki dominacji, co obiekty pożądania i oprzeć się ich sile można wyłącznie zbiorowym wysiłkiem. [] A jeśli rzeczy pozostaną dla ludzi tylko rzeczami, ludzie dla siebie pozostaną ludźmi w idealnych społeczeństwach nieznana będzie zarówno fetyszyzacja rzeczy, jak i reifikacja ludzi.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej