Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(10)
Forma i typ
Książki
(10)
Publikacje naukowe
(6)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Dostępność
dostępne
(10)
Placówka
Czytelnia (Trawiasta)
(8)
Wyp. 87 (Trawiasta)
(2)
Autor
Kuczyński Rafał (1982- )
(2)
Serafin Andrzej (1980- )
(2)
Filoni Marco (1975- )
(1)
Graczyk Piotr (1970- )
(1)
Heine Heinrich (1797-1856)
(1)
Jastrzębski Bartosz (1976- )
(1)
Kania Ireneusz (1940- )
(1)
Koyré Alexandre (1882-1964)
(1)
Kujawa-Eberharter Aleksandra (1971- )
(1)
Kuźniarz Bartosz (1979- )
(1)
Lear Jonathan (1948- )
(1)
Lipszyc Adam (1975- )
(1)
MacDonald Paul S. (1951- )
(1)
Marulewska Kinga (1986- )
(1)
Nowak Piotr (1966- )
(1)
Ososiński Tomasz (1975- )
(1)
Pawlik Robert (1967- )
(1)
Rutkowski Krzysztof (1953- )
(1)
Rychter Marcin (1974- )
(1)
Rychter Marcin (tłumacz)
(1)
Rzewuski Paweł (1990- )
(1)
Sosnowska Paulina (1976- )
(1)
Taubes Jacob (1923-1987)
(1)
Tokarski Jan (1981- )
(1)
Ugniewska-Dobrzańska Joanna (1945- )
(1)
Zatorski Tadeusz (1960- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(3)
2010 - 2019
(7)
Okres powstania dzieła
2001-
(6)
1901-2000
(2)
1801-1900
(1)
1918-1939
(1)
1945-1989
(1)
Kraj wydania
Polska
(10)
Język
polski
(10)
Temat
Böhme, Jakob (1575-1624)
(1)
Demokracja
(1)
Duchowość chrześcijańska
(1)
Dusza
(1)
Dziewczęta
(1)
Etyka społeczna
(1)
Filozofia polityczna
(1)
Filozofia religii
(1)
Filozofia społeczna
(1)
Filozofia umysłu
(1)
Fłorienski, Pawieł (1882-1937)
(1)
Historia
(1)
Ideologia
(1)
Indianie
(1)
Katolicka nauka społeczna
(1)
Kobieta
(1)
Kompozycja (sztuki plastyczne)
(1)
Konserwatyzm
(1)
Kościół katolicki
(1)
Mesjanizm
(1)
Miasta
(1)
Obyczaje i zwyczaje
(1)
Panofsky, Erwin (1892-1968)
(1)
Percepcja wzrokowa
(1)
Perspektywa
(1)
Piłsudski, Józef (1867-1935)
(1)
Politycy
(1)
Shakespeare, William (1564-1616)
(1)
Socjologia miasta
(1)
Tematy i motywy
(1)
Teologia polityczna
(1)
Teoria opanowywania trwogi
(1)
Teozofia
(1)
Tradycja
(1)
Umysł
(1)
Wiara
(1)
Wrony (lud)
(1)
Temat: czas
1501-1600
(3)
1601-1700
(3)
1801-1900
(2)
1-100
(1)
100-1 p.n.e.
(1)
1001-1100
(1)
101-200
(1)
1101-1200
(1)
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
1401-1500
(1)
1701-1800
(1)
1901-2000
(1)
1989-2000
(1)
200-101 p.n.e.
(1)
2001-
(1)
201-300
(1)
300-201 p.n.e.
(1)
301-400
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
401-500
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
501-600
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
601-700
(1)
700-601 p.n.e.
(1)
701-800
(1)
800-701 p.n.e.
(1)
801-900
(1)
901-1000
(1)
do 801 p.n.e.
(1)
Temat: miejsce
Ameryka Północna
(1)
Polska
(1)
Gatunek
Esej
(4)
Opracowanie
(3)
Antologia
(1)
Eseje polskie
(1)
Monografia
(1)
Portret literacki
(1)
Traktat
(1)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(6)
Historia
(4)
Religia i duchowość
(2)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
Matematyka
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
10 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 14 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Kwartalnika Kronos)
Tytuł oryginału: La philosophie de Jacob Boehme : étude sur les origines de la métaphysique allemande, 1929.
Bohme jest jednym z najbardziej tajemniczych myślicieli świata, a jego książki są, być może, najbardziej fatalnie w świecie napisane. Bohme pisał, jak mówił, mówił, jak myślał, żeby wyrazić siebie. Słowo, mowa nigdy nie stanowiły dla niego narzędzia służącego do formowania konceptów; mowa wyrażała żywe życie, tworzące się i określane w procesie wypowiadania, dlatego wszystkie składniki wypowiedzi (wypowiedzi wypowiadanej) zbiegały się i uczestniczyły w wypowiadanym: dźwięk, melodia frazy, nieuchronne jej powtórzenia, rytm zmienny i zmieniający obrazowanie, z konieczności niespójne. Mowa Bohmego jest mową poetycką i jako poezję należy ją traktować. Nie sposób przykładać do tej mowy gotowych reguł stylistycznych, on nie chce podawać czytelnikowi-słuchaczowi gotowych pojęć, niestrudzenie powtarza, że tylko w sobie samym odnaleźć można składniki poznania, że nie chce nauczać, lecz tylko wywoływać i wyzwalać akty i nastawienia mentalne potrzebne do rozbłyśnięcia światła w duszy. Bohme uprawia - sądzimy, że niekiedy świadomie - magię słów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 7.01 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 223-229. Indeks osobowy.
Piłsudski odrzucał śmieszące go podziały na lewicę i prawicę, które uważał wręcz za absurdalne. Jako takie nic nie wnosiły. Marszałek stawiał się ponad tymi podziałami, co czyniło z niego swoistego „nadczłowieka polityki”. Tak jak nadczłowiek Nietzschego był poza dobrem i złem, tak nadczłowiek Piłsudski był poza lewicą i prawicą. Jego jedynym wyznacznikiem kierunku działania była własna wola, którą odczytywał jako służbę Polsce. „Prawicowość” i „lewicowość” były zabawkami sejmokracji. Jego nie interesowały, szczególnie jeżeli chodziło o odwoływanie się do tradycji historycznych. Zwracał jednocześnie uwagę na niezwykłość polskiej sceny politycznej, w której nic nie jest tym, czym się jawi.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 14 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Kwartalnika Kronos)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wyp. 87 (Trawiasta)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 32 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-4 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Kwartalnika "Kronos")
Tytuł oryginału: "The history of the concept of mind", 2003.
Dzieje pojęć umysłu i duszy to złożona i splątana sieć rozmaitych ścieżek, a każda z nich najeżona jest przeszkodami; niektóre wiodą donikąd, inne zwodzą już od samego początku albo biegną w ukryciu, jeszcze inne zawracają w stare myślowe koleiny lub wyrywają się w przód w pogoni za jakimiś chimerami.
Założycielskim mitem filozofii zachodniej jest przypowieść Platona o tym, że Sokrates nie umarł. Czym zatem jest to, co z człowieka nie umiera? Tradycja grecka nazywa to psyche, duszą. O duszy mówi się jednak wielorako - he psyche legetai pollachos - by sparafrazować Arystotelesa. Niemniej to ciągle jedna i ta sama dusza. Czym jest ona w istocie, skoro tak wielorako się jawi? Czym jest to, co nas boli, gdy idziemy do tego, który potrafi ją uleczyć, do terapeuty psyche? Jakiej odwagi wymaga od nas uznanie, że coś jej dolega; a nawet samo uznanie, że ona w ogóle jest. Czy jednak jesteśmy w stanie wyzwolić się z przesądów naszej epoki na temat duszy? Jak myśleć o duszy, gdy obwieszczono nam już śmierć Boga i śmierć człowieka? Nowoczesna psychologia, w dużej mierze wywodząca się z amerykańskiej tradycji behawioralnej, bierze klasyczną teologię i antropologię w nawias, by zacząć badanie duszy niejako od nowa. Zachowujemy się niczym dzieci, które na nowo odkrywają świat. Tradycyjne wyobrażenia duszy wydają nam się oderwane od naszego doświadczenia, są niezrozumiałe, urojone, mityczne. Historia psychologii zaczyna się dla nas pod koniec XIX wieku, od psychologii naukowej Wundta, jak gdyby wcześniejsza nauką nie była.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 11 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Moc Tradycji tkwi w nas znacznie głębiej, niż przypuszczamy – nawet nie wiemy, jak głęboko, jakie węzły między substancją duszy a Tradycją zawiązały się przez tysiąclecia. Bóg nas tu postawił – i tu powinniśmy stać. Skąd przekonanie, że możemy znaleźć lepsze dla siebie miejsce? Czy to nie aby tylko zgubna, indywidualistyczna pycha oraz bezrefleksyjny pęd do nowości (będący, jak sądzę, instynktowną niejako reakcją na zagubienie wobec wszechobecnego nadmiaru) podpuszczają nas do niepotrzebnej duchowej ruchliwości? Nie przekroczymy tego, co nas ukształtowało w każdym słowie – a więc też w każdej myśli. Jesteśmy stąd, spod tych Niebios – i nigdy nie będziemy skądinąd. Mnich nie powinien opuszczać swej celi, a człowiek każdy – Tradycji. Bartosz Jastrzębski (1976) – doktor habilitowany kulturoznawstwa, pisarz, filozof, etyk, wykłada w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Interesuje się pograniczem filozofii, antropologii i literatury, a także historią oraz poszukiwaniami duchowymi i religijnymi. W 2012 roku otrzymał Nagrodę im. Beaty Pawlak za książkę Krasnojarsk zero (wraz z Jędrzejem Morawieckim). W 2014 roku ukazała się jego książka poświęcona współczesnemu szamanizmowi: Współcześni szamani buriaccy w przestrzeni miejskiej Ułan Ude. W 2015 roku opublikował tom esejów Ostatnie Królestwo. Szkice teologiczno-polityczne, za który uhonorowano go nagrodą Feniks. Obecnie zajmuje się przede wszystkim konserwatywną myślą społeczno-polityczną i jej związkami z teologią oraz filozofią religii
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wyp. 87 (Trawiasta)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 14 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej