Sorting
Source
Katalog zbiorów
(44)
Form of Work
Książki
(44)
Proza
(30)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(12)
Publikacje popularnonaukowe
(3)
Status
available
(66)
unavailable
(15)
Branch
Wyp. 26 (Błękitna)
(6)
Wyp. 25 (Walcownicza)
(16)
Wyp. 47 (Powojowa)
(10)
Wyp. 59 (Korkowa)
(9)
Wyp. 82 (Agrestowa)
(4)
Wyp. 87 (Trawiasta)
(27)
Wyp. 121 (Żegańska)
(9)
Author
Stroiński Maciej (1984- )
(4)
Siemion Piotr (1961- )
(3)
Ginzburg Natalia (1916-1991)
(2)
Gucio Kaja
(2)
Kamińska-Maurugeon Magdalena
(2)
Kolbert Elizabeth (1961- )
(2)
Le Tellier Herve (1957- )
(2)
Lispector Clarice (1920-1977)
(2)
Makaruk Katarzyna
(2)
Okrasko Katarzyna
(2)
Auslander Shalom (1970 - )
(1)
Auslander Shalom (1970- )
(1)
Barba Andrés (1975-)
(1)
Becker Emma (1988- )
(1)
Borowski Gabriel (1962- )
(1)
Borowski Gabriel (filolog)
(1)
Braszak Piotr
(1)
Cerda Dahlia de la (1985- )
(1)
Da Empoli Giuliano (1973- )
(1)
Dzierzgowski Jan
(1)
Dłuski Wiktor (1939- )
(1)
Enright Anne (1962- )
(1)
Galeano Eduardo H. (1940-2015)
(1)
Geppert Beata
(1)
Giszczak Jacek (1956- )
(1)
Gornick Vivian (1935- )
(1)
Granovski Yossi (1952- )
(1)
Grzegorzewska Tatiana
(1)
Grzegorzewski Piotr (1969- )
(1)
Gądek Mariusz
(1)
Helfer Monika‪ (1947- )
(1)
Izagirre Ander (1976- )
(1)
Jaroszuk Barbara
(1)
Jedliński Jakub (1977- )
(1)
Kennedy Jonathan
(1)
Kim Angie (1969- )
(1)
Konowrocka-Sawa Dorota
(1)
Korzeniecka Weronika
(1)
Kowaluk Agnieszka
(1)
Kurdwanowski Jan (1924-2018)
(1)
Lisowski Rafał (1981- )
(1)
MacCarthy Fiona (1949-2020)
(1)
Marrodán Casas Carlos (1948- )
(1)
McCabe Allyson
(1)
McCormack Mike (1965- )
(1)
Melashvili Tamta (1979- )
(1)
Mikulska Dalia
(1)
Murray Paul
(1)
NDiaye Marie (1967- )
(1)
Nolan Megan (1990- )
(1)
Nowakowska Magdalena (1978- )
(1)
Oates Joyce Carol (1938- )
(1)
Ostrowska Agata (1990- )
(1)
Piątek Grzegorz (1962- )
(1)
Portero Alana S. (1978- )
(1)
Rotbard Sharon (1959- )
(1)
Sawala Wojciech (1990- )
(1)
Scott Linda M. (1952- )
(1)
Sedaris David (1956- )
(1)
Setz Clemens J. (1982- )
(1)
Szachnowska-Olesiejuk Zofia
(1)
Ulicka Ludmiła (1943- )
(1)
Uzdański Grzegorz (1979- )
(1)
Vater Roman
(1)
Wasilewska Anna (1952- )
(1)
Williams John (1922-1994)
(1)
Witczak Łukasz
(1)
Witczak Łukasz (1982- )
(1)
Wlekły Mirosław (1978- )
(1)
Wołk-Łaniewski Jerzy (1986- )
(1)
Zambra Alejandro (1975- )
(1)
Żychliński Arkadiusz (1976- )
(1)
Year
2020 - 2025
(44)
Time Period of Creation
2001-
(35)
1901-2000
(8)
1945-1989
(5)
1939-1945
(3)
1989-2000
(1)
Country
Poland
(44)
Language
Polish
(44)
Audience Group
Dorośli
(2)
Demographic Group
Literatura amerykańska
(7)
Literatura francuska
(5)
Literatura irlandzka
(4)
Literatura polska
(4)
Literatura hiszpańska
(3)
Literatura austriacka
(2)
Literatura brazylijska
(2)
Literatura włoska
(2)
Literatura angielska
(1)
Literatura chilijska
(1)
Literatura gruzińska
(1)
Literatura hebrajska
(1)
Literatura meksykańska
(1)
Literatura rosyjska
(1)
Subject
Kobieta
(9)
Rodzina
(6)
Relacje międzyludzkie
(3)
Ubóstwo
(3)
Żydzi
(3)
Dojrzewanie
(2)
Faszyzm
(2)
Miłość
(2)
Mężczyzna
(2)
Poeci
(2)
Przemoc
(2)
Adwokaci
(1)
Alkoholizm
(1)
Anomalie pogodowe
(1)
Apartamenty
(1)
Architekci niemieccy
(1)
Architekci polscy
(1)
Architektura i budownictwo
(1)
Aspiracje
(1)
Ateizm
(1)
Auslander, Shalom (1970- )
(1)
Awans społeczny
(1)
Batalion "Chrobry I" (Armia Krajowa)
(1)
Bauhaus
(1)
Bioróżnorodność
(1)
Biskupi
(1)
Bliskie związki międzyludzkie
(1)
COVID-19
(1)
Choroby zakaźne ludzi
(1)
Cnota (filozofia)
(1)
Czas
(1)
Człowiek
(1)
Degradacja środowiska
(1)
Duchowieństwo katolickie
(1)
Dyktatura (ustrój)
(1)
Dyskryminacja
(1)
Dziadkowie i wnuki
(1)
Dzieci
(1)
Dzieciństwo
(1)
Dziecko chore
(1)
Dziennikarze
(1)
Dżungle i lasy deszczowe
(1)
Eksperymenty medyczne na ludziach
(1)
Emigranci
(1)
Epidemie
(1)
Etyka
(1)
Ewolucja
(1)
Ginekolodzy
(1)
Ginzburg, Natalia (1916-1991)
(1)
Globalne ocieplenie
(1)
Gospodarka
(1)
Gropius, Walter (1883-1969)
(1)
Grupy etniczne
(1)
Górnictwo
(1)
Hamas
(1)
Humor
(1)
I wojna światowa (1914-1918)
(1)
II wojna światowa (1939-1945)
(1)
Inżynierowie
(1)
Ironia romantyczna
(1)
Jan Paweł II (papież ; 1920-2005)
(1)
Język
(1)
Kanibalizm
(1)
Kobieta samotna
(1)
Kolonializm
(1)
Konflikt palestyńsko-izraelski
(1)
Konfrontacja z przeszłością
(1)
Korupcja
(1)
Kościół katolicki
(1)
Kryzys finansowy
(1)
Kurdwanowski, Jan (1924-2018)
(1)
Le Tellier, Herve (1957- )
(1)
Lekarze
(1)
Lot
(1)
Luka płacowa
(1)
Macierzyństwo
(1)
Matki i córki
(1)
Matkobójstwo
(1)
Małżeństwo
(1)
Małżeństwo międzyetniczne
(1)
Miasta małe
(1)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(1)
Migracje
(1)
Mitologia celtycka
(1)
Męskość
(1)
Młodociane matki
(1)
Nadużycie funkcji publicznej
(1)
Nauczyciele akademiccy
(1)
Niemcy
(1)
Nienawiść
(1)
Nieplanowana ciąża
(1)
Niewolnictwo
(1)
O'Connor, Sinéad (1966-2023)
(1)
Obraz własnego ciała
(1)
Ochrona środowiska
(1)
Ojcostwo
(1)
Ojcowie i synowie
(1)
Organizacje terrorystyczne
(1)
Ortodoksja (religia)
(1)
Osoby transpłciowe
(1)
Subject: time
1901-2000
(13)
2001-
(8)
1945-1989
(6)
1989-2000
(5)
1939-1945
(3)
1801-1900
(2)
1914-1918
(1)
Subject: place
Stany Zjednoczone (USA)
(4)
Francja
(2)
Izrael
(2)
Jafa (Tel Awiw-Jafa ; część miasta)
(2)
Londyn (Wielka Brytania)
(2)
Nowy Jork (Stany Zjednoczone)
(2)
Rosja
(2)
Ameryka Łacińska
(1)
Anglia (Wielka Brytania)
(1)
Austria
(1)
Boliwia
(1)
Chile
(1)
Europa
(1)
Gruzja
(1)
Madryt (Hiszpania)
(1)
Mayo (Irlandia)
(1)
Meksyk
(1)
Missouri (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Niemcy
(1)
Nowy Jork (USA)
(1)
Palestyna
(1)
Polska
(1)
Potosi (Boliwia)
(1)
Strefa Gazy
(1)
Tel Awiw-Jafa (Izrael)
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Waterford (Irlandia)
(1)
Włochy
(1)
Ziemie Odzyskane
(1)
Genre/Form
Powieść
(17)
Powieść autobiograficzna
(4)
Reportaż
(4)
Biografia
(3)
Opracowanie
(3)
Autobiografia
(2)
Esej
(2)
Opowiadania i nowele
(2)
Powieść obyczajowa
(2)
Powieść psychologiczna
(2)
Publicystyka
(2)
Thriller
(2)
Antologia
(1)
Fantastyka
(1)
Literatura francuska
(1)
Literatura polska
(1)
Literatura włoska
(1)
Opowiadania i nowele obyczajowe
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Poemat prozą
(1)
Saga rodzinna
(1)
Science fiction
(1)
Domain
Historia
(9)
Socjologia i społeczeństwo
(3)
Architektura i budownictwo
(2)
Biologia
(2)
Ochrona środowiska
(2)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(2)
Bezpieczeństwo i wojskowość
(1)
Filozofia i etyka
(1)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
Medycyna i zdrowie
(1)
Religia i duchowość
(1)
44 results Filter
Book
In basket
Wściekłe suki / Dahlia de la Cerda ; przełożyła Katarzyna Okrasko. - Wydanie I. - Warszawa : Filtry Wydawnictwo, 2024. - 181, [3] strony ; 21 cm.
„Co trzy godziny i dwadzieścia pięć minut w Meksyku ginie kobieta, rozczłonkowana, uduszona, zgwałcona, pobita do nieprzytomności, spalona żywcem, rozpruta ciosami noża, z połamanymi kośćmi i siną skórą. (…) Meksyk to olbrzymi potwór, który pożera kobiety” - pisze Dahlia de la Cerda. I powołuje do literackiego życia komando mścicielek. Młodych, zdecydowanych i bezwzględnych. Prawdziwych anielic zemsty, które nie cofną się przed paktem z Księciem Ciemności, jeśli ten obieca im pomoc. Szczerze mówiąc, nie bardzo mają wyjście. Bóg nie stanie po ich stronie. On jest przecież mężczyzną, a choć bohaterki „Wściekłych suk” kochają swoich ojców, braci i wybranków, to mężczyzna jest dla nich zwykle wrogiem. Kimś, kto powołując się na odwieczne prawo, rości sobie pretensję do kobiecego ciała i życia. Ale de la Cerda nie gra na jednej nucie. Jej tarantinowskie z ducha opowiadania pulsują żywą mową i skrzą się od pomysłów. W trzynastu monologach bohaterek gorzkiej prawdzie o biedzie i przemocy towarzyszą groteska i czarny humor; mnóstwo tu odniesień do kina i muzyki pop, lokalnych zwyczajów, legend i kultury narco.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wyp. 87 (Trawiasta)
All copies are currently on loan: sygn. 821-3 meks. (1 egz.)
Book
In basket
Osiemdziesięciopięcioletnia Vivian Gornick ma w Ameryce status literackiej gwiazdy. Sławę przyniosły jej właśnie Przywiązania, które wydała w 1987 roku. Można powiedzieć, że była prekursorką stylu, który wówczas określano mianem „dziennikarstwa osobistego” (personal journalism) - pisarstwa, w którym autobiografia staje się punktem wyjścia do poszukiwania uniwersalnego znaczenia zjawisk i zdarzeń, a to, co prywatne, ujmowane jest jako kulturowe i polityczne.
W "Przywiązaniach" Gornick opisuje doświadczenie bycia podwójną outsiderką - kobietą i Żydówką, w dodatku pochodzącą z klasy robotniczej. Stawia pytanie o to, kim jest i kim może być w naszej kulturze kobieta, gdy nie definiuje się w relacji do mężczyzn - jako żona, wdowa, rozwódka, kochanka. [https://www.platon.com.pl/pl/przywiazania/produkt-743756113]
"Nie ma chyba drugiej książki, która z taką głębią i precyzją, a jednocześnie z humorem opisywałaby naturę skomplikowanej relacji matka–córka, niszczonej przez zazdrość tej pierwszej, podkopywanej przez pogardę tej drugiej, trawionej przez niezrealizowane fantazje i pragnienia ich obydwu. Sama Gornick o powstałych w 1987 roku Przywiązaniach zwykła mawiać, że uczyniły ją pisarką. To bez wątpienia jej największe osiągnięcie literackie – memuar par excellence, w którym z osobistych wspomnień odmalowany jest portret świata." [https://wydawnictwofiltry.pl/produkt/nowosci/przywiazania/]
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
All copies are currently on loan: sygn. 821-3 amer. (1 egz.)
Wyp. 87 (Trawiasta)
All copies are currently on loan: sygn. 821-3 amer. (1 egz.)
Book
In basket
Hałastra / Monika Helfer ; przełożył Arkadiusz Żychliński. - Wydanie I. - Warszawa : Filtry Wydawnictwo, 2023. - 163, [4] strony ; 21 cm.
Tytuł oryginału: Die Bagage.
Urodzona na austriackiej prowincji Monika Helfer otwiera wydaną w 2020 roku „Hałastrą” autobiograficzny tryptyk rodzinny, w jakim przygląda się własnym korzeniom. Autorka cofa się tu w czasie do września 1914 roku, czyli wybuchu Wielkiej Wojny, która naznaczyła początek małżeństwa jej dziadków. To ich głównie dotyczy ta historia, utkana z rodzinnych przekazów, domysłów, pytań i wątpliwości. Najłatwiej byłoby przyporządkować tę prozę do popularnego dziś gatunku autofikcji, ale Monika Helfer tka tu literaturę par excellence, której stawką nie jest zrelacjonowanie osobistego życia, lecz uniwersalna opowieść o człowieczeństwie. „Może było właśnie tak. A może nieco inaczej” – zdaje się mówić Helfer opisująca swoich bohaterów ze współczuciem i taktem, jakich mógłby się od niej uczyć niejeden czuły narrator i niejedna czuła narratorka. Wyjątkowość „Hałastry” tkwi właśnie w jej tonie, z jednej strony sprawozdawczym i nieuzurpującym sobie prawa do wszechwiedzy o bliźnich, z drugiej wrażliwym na coś, co tłumacz tej powieści, Arkadiusz Żychliński, określił w posłowiu jako mikroemocje.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
There are copies available to loan: sygn. 821-3 austr. (1 egz.)
There are copies available to loan: sygn. 821-3 austr. (1 egz.)
Book
In basket
Iloraz szczęścia / Angie Kim ; przełożył Rafał Lisowski. - Wydanie I. - Warszawa : Filtry Wydawnictwo, 2025. - 523, [4] strony ; 22 cm.
Podobnie, jak w głośnym filmie „Anatomia upadku”, wszystko zaczyna się od śmierci, a może zaginięcia ojca rodziny. Jedynym świadkiem zdarzenia mógł być najmłodszy syn Adama Parsona, Eugene – chłopiec cierpi jednak na rzadki zespół Angelmana i nie umie mówić. Desperackie poszukiwania zmuszą całą rodzinę do zakwestionowania wszystkiego, co wiedzą o sobie nawzajem i o zaginionym. W tej obfitującej w zaskakujące zwroty akcji powieści Angie Kim z wielką wirtuozerią miesza różne gatunki literackie: thriller, dramat obyczajowy i tzw. coming of age novel, czyli powieść o dorastaniu, w tym wypadku w neuroróżnorodnej i dwurasowej rodzinie – matka trójki dzieci jest bowiem Koreanką. „Iloraz szczęścia” to chwytający za serce page turner, który stawia pytania o miłość, rolę języka w komunikacji międzyludzkiej, definicję człowieczeństwa, wreszcie o to, czy ostatecznym celem w życiu jest tytułowe szczęście.
„Powszechnie się przyjmuje, że nie ocenia się wartości drugiej osoby na podstawie wyglądu (…) Dlaczego nie zrobimy tego samego w odniesieniu do sposobów komunikacji? Mam nadzieję, że »Iloraz szczęścia« pomoże (…) zburzyć głęboko zakorzenione w społeczeństwie przekonanie, że biegłość w mowie jest skorelowana z inteligencją. To, że ktoś nie mówi, nie oznacza, że nie myśli ani nie rozumie”. Angie Kim [https://platon.com.pl/prod/iloraz-szczescia-9788368180480]
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
All copies are currently on loan: sygn. 821-3 amer. (1 egz.)
All copies are currently on loan: sygn. 821-3 amer. (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. 94(438).082 (1 egz.)
Book
In basket
Opublikowana w 1943 roku powieść W pobliżu dzikiego serca była literackim trzęsieniem ziemi i pozwoliła debiutującej nią, zaledwie dwudziestotrzyletniej Clarice Lispector wejść z przytupem do grona największych światowych pisarzy. Historia o dojrzewaniu, rodzeniu się świadomości własnego ciała, buncie wobec zastanych konwencji i społecznych norm, była tak świeża, nowatorska w formie, że z miejsca zachwyciła krytyków, przynosząc młodej autorce prestiżową brazylijską nagrodę Graçy Aranhi. Dostrzegano w tej powieści wpływy Hermana Hessego, pisarza, którego Lispector lubiła od nastoletnich lat, ale też Jamesa Joyce’a i Virginii Woolf, do czego autorka się wyraźnie dystansowała – napisała bowiem W pobliżu dzikiego serca zanim miała okazję się zapoznać z utworami wielkich modernistów. Zresztą ta pierwsza, młodzieńcza powieść wybrzmiewała głosem osobnym, demolując dotychczasowe kanony i stając się utworem kultowym dla wielu pokoleń pisarek i pisarzy. Lispector, podobnie jak w kolejnych swoich utworach, analizuje tu kondycję kobiety, ale jednocześnie ją przekracza, próbując dotrzeć do czystego, niezapośredniczonego przez kulturę doświadczenia. Tym samym rozsadza ramy języka, zrywa z logiką, łamie składnię, by dokopać się do tego, co jeszcze nie zostało unieruchomione przez ideę – co żywe, dzikie, nieludzkie. [Nota wydawcy]
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
There are copies available to loan: sygn. 821-3 iberoamer. (1 egz.)
Wyp. 87 (Trawiasta)
There are copies available to loan: sygn. 821-3 braz. (1 egz.)
Book
In basket
W 1990 roku nagranie „Nothing Compares 2 U” uczyniło z Sinéad O’Connor światową gwiazdę. Dwa lata później artystka pojawiła się w programie „Saturday Night Live”, gdzie na oczach widzów podarła zdjęcie papieża Jana Pawła II. Ten gest uczynił z niej „stukniętą łysą wariatkę” – właśnie z takimi wyrażanymi publicznie inwektywami musiała się mierzyć przez całe życie. Allyson McCabe w swoim przejmującym, a zarazem rzetelnie udokumentowanym reportażu opisuje walkę jednej z najbardziej wpływowych piosenkarek naszych czasów o to, by w show-biznesie pozostać sobą. Sinéad nie chciała poddać się regułom przemysłu, który od wokalistek wymagał przede wszystkim seksownego wizerunku, czym umiejętnie grała jej rywalka, Madonna. O’Connor pragnęła wykorzystać swoją sławę, by mówić o sprawach, które uznawała za istotne: przede wszystkim o przemocy wobec kobiet, dzieci, osób dyskryminowanych ze względu na kolor skóry czy orientację seksualną. To nie jest tylko książka o Sinéad O’Connor, to przede wszystkim książka o opresyjnej kulturze, w której wszyscy żyjemy, choć od lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku przybyło nam narzędzi, by mówić o ukrytych formach ucisku. A przybyło ich dzięki ludziom, którzy mieli odwagę przerwać milczenie. Jedną z takich osób była Sinéad. https://lubimyczytac.pl/ksiazka/5106462/dlaczego-warto-rozmawiac-o-sinead-o-connor
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wyp. 87 (Trawiasta)
There are copies available to loan: sygn. 78 (1 egz.)
Book
In basket
Słoneczny szkielet / Mike McCormack ; przełożył Piotr Siemion. - Wydanie I. - Warszawa : Filtry Wydawnictwo, 2024. - 350, [2] strony ; 21cm.
"Słoneczny szkielet" to książka napisana jednym zdaniem, chciałoby się powiedzieć na jednym wydechu, gdyby nie fakt, że w pewnym momencie monologu głównego bohatera orientujemy się, że ten już nie żyje. To z perspektywy końca poznajemy biografię Marcusa Conwaya - inżyniera zamieszkującego prowincjonalne hrabstwo Mayo. Porządnego faceta, któremu nie przydarzyło się nic nadzwyczajnego, ale który jak wielu z nas próbował nadać swojej egzystencji znaczenie. Ojca, męża, sąsiada, który rozumiał, że przyzwoitość jest jedynym antidotum na szaleństwo historii. McCormack buduje subtelną, choć dramatyczną opowieść o wadze drobnych decyzji pojedynczego człowieka, jakie w zderzeniu z wielką polityką - często zgubną dla całej społeczności - ostatecznie mają moc wpływania na rzeczywistość.
This item is available in 3 branches. Expand the list to see details.
There are copies available to loan: sygn. 821-3 irl. (1 egz.)
There are copies available to loan: sygn. 821-3 irl. (1 egz.)
Wyp. 87 (Trawiasta)
There are copies available to loan: sygn. 821-3 irl. (1 egz.)
Book
In basket
Tamta Melaszwili należy do gruzińskiej literackiej ekstraklasy, a "Kos kos jeżyna" uznawana jest za najlepszą powieść w dotychczasowym dorobku tej autorki. Filmowa adaptacja książki w reżyserii Elene Naveriani spotkała się z aplauzem międzynarodowej krytyki i przyjęto ją owacją na stojąco podczas Directors’ Fortnight 2023 w Cannes. "Kos kos jeżyna" opowiada o sytuacjach granicznych: o miłości do życia, gdy przeczuwamy jego kres, o wybuchu agresywnych impulsów, gdy nasza wolność jest zagrożona, o odkryciu innej siebie wobec namiętności, o licznych utratach. A wszystko to, ukazane bez patosu i osadzone w scenerii gruzińskiej prowincji, przydarza się niemłodej i niepięknej Etero, która prowadzi lokalny sklep z chemią przemysłową. Choć miejscowi wystawiają ją na pośmiewisko jako starą pannę, kobieta ceni sobie własną zdolność do samostanowienia. Melaszwili kreśli bohaterkę szorstką i zmysłową zarazem, która znajduje radość w prostych rzeczach: zapachu opadłych liści, smaku jeżynowej konfitury, trelach kosa. Z powolnej kontemplacji świata wyrywa ją gorące uczucie, stawiając pod znakiem zapytania jej dotychczasowy system wartości. Jakim człowiekiem wyjdzie z tego doświadczania Etero? W swojej malowniczej opowieści, która na pozór rozwija się linearnie, tymczasem zdaje się zataczać koło, Tamta Melaszwili pokazuje, że nigdy nie jest za późno na miłość i samopoznanie. Symboliczne otwarcie książki, w którym bohaterka wybiera się do lasu po ulubione jeżyny i nagle ziemia usuwa jej się spod nóg, a ona sama zawisa nad stromym zboczem, by po chwili się uratować - ale czy na pewno? - jest jednym z najmocniejszych we współczesnej literaturze.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
There are copies available to loan: sygn. 821-3 gruz. (1 egz.)
Wyp. 87 (Trawiasta)
All copies are currently on loan: sygn. 821-3 gruz. (1 egz.)
Book
In basket
egan Nolan – po głośnym i nagradzanym debiucie Akty desperacji – ma status jednej z najważniejszych pisarek pokolenia milenialsów w Irlandii, gdzie zestawiana jest z Sally Rooney. Jej druga powieść Zwykłe ludzkie ułomności przerosła oczekiwania krytyki i dobitnie udowodniła, że młoda autorka (rocznik 1990) jest pisarką ze wszech miar dojrzałą, która porzuciła ramy millenial novel. Tym razem Nolan bohaterem swojej powieści czyni rodzinę Greenów, a jej akcję lokuje w Londynie lat 90. Greenowie w obawie przed stygmatyzacją, a nawet karą więzienia dla swojej nastoletniej córki, która zaszła w ciążę, emigrują z Irlandii do stolicy Zjednoczonego Królestwa. Wkrótce na urodzoną z niechcianej ciąży dziewczynkę, którą wychowuje głównie babcia, padnie oskarżenie o zabicie dziecka. Nolan skupia się na społecznych uwarunkowaniach końca epoki thatcheryzmu, będącej historycznym tłem nędzy, w której żyją bohaterowie, uciekający w alkohol. Ta poruszająca, pełna empatii proza podejmuje tematy bliskie Nolan – mówi o miłości, pożądaniu, uzależnieniu, heroicznych, choć przecież cichych próbach, jakie wszyscy podejmujemy, by odnaleźć się w rzeczywistości. Na pozór wpisane w poetykę thrillera Zwykłe ludzkie ułomności przyglądają się przede wszystkim niemym tragediom zwyczajnych ludzi.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. 821-3 irl. (1 egz.)
Book
In basket
Niedobry zwyczaj / Alana S. Portero ; przełożyła Agata Ostrowska. - Wydanie I. - Warszawa : Filtry Wydawnictwo, 2025. - 227, [4] strony ; 21 cm.
Tytuł oryginału: La mala costumbre.
Álex – „bystra dziewczynka, ukryta ciota, jąkała, grubaska” – dorasta w Madrycie w czasach transformacji ustrojowej, która dokonuje się po śmierci Franco. W tej powieści stolica Hiszpanii bynajmniej nie jest miastem ze snów, a robotniczej dzielnicy San Blas – gdzie wychowuje się wrażliwa, uwięziona w ciele chłopca bohaterka – blisko do piekielnego Harlemu Jamesa Baldwina. Pisząc o dorastaniu transkobiety w brutalnym, maczystowskim świecie, Portero tworzy współczesny bildungsroman – historię dochodzenia do samoakceptacji i pełnego rozumienia siebie.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. 821-3 hisz. (1 egz.)
Book
In basket
Sama radość / David Sedaris ; przełożył Maciej Stroiński. - Wydanie I. - Warszawa : Filtry Wydawnictwo, 2024. - 266, [5] stron ; 22 cm.
Nowa książka Davida Sedarisa, mistrza społecznej satyry, którego tytuły sprzedają się w Stanach Zjednoczonych w milionach egzemplarzy. Pierwsza od czasu świetnie przyjętego w Polsce Calypso. Pandemia wywróciła nasze życie do góry nogami. Ale co może ważniejsze, pokazała nam, jak bardzo potrzebujemy kontaktu z drugim człowiekiem. Rzeczywistego – nie online. Odcięty od ludzi Sedaris radzi sobie, jak może: nocami spaceruje po pustym mieście, za dnia obsesyjnie wyciera kurze w mieszkaniu. Zastanawia się, co robią w czasie lockdownu pracownicy seksualni i akupunkturzystki. Próbuje przemyśleć swój nowy status rodzinny: jego ojciec umiera i wkrótce David przestanie być synem. Po raz pierwszy w życiu… Sama radość to słodko-gorzkie sceny z dnia powszedniego w Ameryce. To brawurowe relacje z codziennych potyczek, niepozornych sytuacji, których za Oceanem doświadcza każdy. Sedaris mówi szczerze o więziach rodzinnych i o starości, boleje nad rozwarstwieniem społecznym kraju i kpi z hipokryzji rodaków: „Amerykanom się zdaje, że korrida jest bestialską i prymitywną tradycją – pisze – ale gdyby polegała na strzelaniu z broni palnej, poszlibyśmy w to jak w dym”. To bardzo zabawna książka. Ale też czuła. I bardzo prawdziwa – nawet jeśli połowa opisanych w niej przygód Sedarisa wydarzyła się tylko w jego głowie.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
There are copies available to loan: sygn. 821-3 amer. (1 egz.)
Wyp. 87 (Trawiasta)
There are copies available to loan: sygn. 821-3 amer. (1 egz.)
Book
In basket
Wesołe pożegnanie / Ludmiła Ulicka ; przełożył Piotr Braszak. - Wydanie I. - Warszawa : Filtry Wydawnictwo, 2024. - 181, [2] strony ; 21 cm.
W upalne sierpniowe dni roku 1991 grupa rosyjskich emigrantów spotyka się w nowojorskim mieszkaniu umierającego artysty, Alika, by przy nim czuwać i bawić go rozmową. Charyzmatyczny malarz, beztroski lekkoduch, był postacią uwielbianą przez wszystkich, zwłaszcza kobiety, które do końca zabiegają o jego względy. Wspomnienia o dokonującym żywota przyjacielu przerywane są sprzeczkami i mnożącymi się w głowach bohaterów wątpliwościami. Kogo Alik kochał najbardziej? Czy należy go ochrzcić przed śmiercią, co jest pragnieniem Niny, największej słabości malarza, topiącej smutki w licznych drinkach? Czy może powinien stać się „prawdziwym Żydem”, o co z kolei zabiega rabin, obok popa doproszony na pożegnanie niewierzącego bon vivanta? Kulminacyjnym momentem książki jest pucz Janajewa, który bohaterowie oglądają w czasie rzeczywistym, dzięki transmisji CNN. Rosja, jaką znali i w jakiej czuli się dobrze, sypie się na ich oczach. A może jej nigdy nie było? I dlatego właśnie przylgnęli do teatralnej i wyobrażonej Rosji Alika?
Ludmiła Ulicka w tej skondensowanej powieści porusza ważkie dla siebie tematy – znajdziemy tu spór dwóch wielkich religii, namysł nad losem emigranta skuszonego wizją amerykańskiego snu, wreszcie całe skomplikowanie myśli i uczuć związanych ze śmiercią, utratą, miłością i wygnaniem. A wszystko autorka oddaje w charakterystyczny dla siebie, pozbawiony patosu sposób. [https://platon.com.pl/prod/wesole-pozegnanie-9788368180244]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. 821-3 ros. (1 egz.)
Book
In basket
Stoner / John Williams ; przełożył Maciej Stroiński. - Wydanie I w tej edycji. - Warszawa : Filtry Wydawnictwo, 2023. - 348, [3] strony : ilustracja ; 21 cm.
Wcześniejsze wydanie pt.: Profesor Stoner.
O swojej książce John Williams mówił tak: "Wiedziałem, że w jakiś sposób idę wbrew modnym powieściom moich czasów. Chciałem napisać powieść, która byłaby szczera, a nie sensacyjna, która przytrzymywałaby uwagę czytelnika bez uciekania się do sztuczek i wymysłów, i która wzruszałaby na tym samym poziomie, na jakim wzrusza nas życie krótko mówiąc, chciałem napisać powieść niemal całkowicie pozbawioną symboli, a chciałem to zrobić, bo żywiłem przekonanie, że ludzie są istotni nie dlatego, że są symbolami czegoś, ale dlatego, że są ludźmi". Podobnie jak "Pani Bovary", do której to powieści John Williams w swojej książce się odwołuje, "Stoner" opowiada o losie zupełnie przeciętnego człowieka, jego aspiracjach, pomyłkach, utratach, nieudolnym dążeniu do szczęścia. Pozornie nieznacząca fabuła staje się tu uniwersalną opowieścią o tym, w jaki sposób życiu nadajemy sens. Mówi o wadze uczuć i pracy. O kulturze, która niszcząco wpływa na miłość, seksualność i pożądanie. Późny sukces powieści Williamsa z pewnością bierze się z faktu, że każdy i każda z nas może zakrzyknąć "Stoner to ja". A identyfikacja ta zarówno przynosi ukojenie, jak i bezbrzeżny smutek.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wyp. 87 (Trawiasta)
All copies are currently on loan: sygn. 821-3 amer. (1 egz.)
There are copies available to loan: sygn. 821-3 amer. (1 egz.)
Book
In basket
Nie nasz papież : pontyfikat Jana Pawła II na świecie / Mirosław Wlekły. - Wydanie I. - Warszawa : Filtry Wydawnictwo, 2023. - 396, [3] strony : portret ; 21 cm.
Jan Paweł II wciąż budzi ogromne emocje w polskim społeczeństwie, choć od jego śmierci minęły już dwie dekady. Publikacje o nim nie tylko polaryzują dyskusje, lecz niestety okazują się również pożywką dla teorii spiskowych wykorzystywanych w politycznych sporach. Nie nasz papież Mirosława Wlekłego to pierwsza polska książka, analizująca pontyfikat Karola Wojtyły z szerszej, międzynarodowej perspektywy. Książka wyważona, znakomicie udokumentowana, która ma szansę zapoczątkować merytoryczną debatę na temat roli Kościoła w czasach, gdy na jego czele stanął konserwatywny Polak za główny cel stawiający sobie obalenie komunizmu. Mamy nadzieję, że upadek populistycznych rządów w naszym kraju będzie tej debacie sprzyjał, bo potrzebują jej zarówno katolicy, jak ateiści. Mirosław Wlekły pokazuje przede wszystkim, że wbrew temu, co się sądzi nad Wisłą, za granicą od dawna surowo oceniano pontyfikat Jana Pawła II. Był to bowiem papież, który powstrzymał reformy zapoczątkowane przez Sobór Watykański II, a tym samym zaprzepaścił wysiłki swoich poprzedników pragnących zmodernizować Kościół. To za jego rządów wierni coraz bardziej odwracali się od religii zinstytucjonalizowanej, księża na potęgę zrzucali sutanny, malała liczba powołań. Choć to akurat najmniej bolesny skutek jego działalności. Wlekły w chłodny, rzeczowy sposób pokazuje uwikłanie Wojtyły w geopolitykę. Wybór na głowę Kościoła człowieka zza żelaznej kurtyny był przede wszystkim na rękę Stanom Zjednoczonym, które za wszelką cenę chciały utrzymać wojskowe reżimy w krajach Ameryki Łacińskiej. Wspierające biednych, oddolne ruchy, takie jak stworzona przez chrześcijańską lewicę teologia wyzwolenia, w oczywisty sposób zagrażały imperialistycznym interesom USA. Jan Paweł II miał dostać ultimatum z Waszyngtonu, że jeśli nie powstrzyma „rewolucyjnych” działań latynoamerykańskich księży, pomoc dla Solidarności zostanie przez amerykański rząd odcięta. Wiadomo też, że papież finansował walkę z polską komuną pieniędzmi pochodzącymi od hierarchów Kościoła, którzy dopuszczali się ciężkich przestępstw. Kolumbijski kardynał Alfonso López Trujillo i założyciel meksykańskiego zgromadzenia Legion Chrystusa Marcial Maciel Degollado byli seksualnymi drapieżcami, wykorzystującymi i gwałcącymi nieletnich chłopców; Maciel napastował okrutnie także własnych synów. Trujillo, mający powiązania z narkotykowymi kartelami, doprowadził do licznych wydaleń ze stanu duchownego, zaginięć, a przypuszczalnie także śmierci ludzi Kościoła, którzy pomagali ubogim. Dziś wydaje się mało możliwe, by Jan Paweł II o tym wszystkim nie wiedział, awansując ich na coraz wyższe stanowiska. Jak wielu papieży przed nim, kierował się po prostu własnymi politycznymi interesami, a nie dobrem katolickiej wspólnoty i tych, którzy ją tworzą, zwłaszcza najsłabszych. Zaślepiony jednym celem, jakim była Polska, zupełnie nie rozumiał funkcjonowania reszty świata. Obwarowany w twierdzy dogmatów, z obsesją na punkcie seksualności, nie zezwalał na użycie antykoncepcji, a co gorsza w czasach epidemii AIDS krytykował użycie prezerwatyw, przyczyniając się do śmierci piętnastu milionów ludzi w Afryce. Mirosław Wlekły rysuje portret człowieka w gruncie rzeczy ograniczonego w swoich poglądach, zamkniętego na dialog, autorytarnego, ale też pogubionego w wielu sprawach, który wspierał się rzeszą „miernych, ale wiernych” dworzan dbających o własne korzyści i profity. Rola Stanisława Dziwisza, który po ujawnieniu licznych zbrodni Maciela pozwolił, by ekstrawaganckie przyjęcie z okazji nadania mu godności kardynalskiej w 2006 roku sfinansował Legion Chrystusa, jest tu szczególnie ponura. Papież Franciszek powiada, że anachronizm jest zawsze sprawcą zła. Że ocena postępowania Jana Pawła II przez pryzmat dzisiejszych czasów jest niesprawiedliwa. Bo dawniej skandale w Kościele po prostu się tuszowało. Czy jednak największym i najbardziej szkodliwym anachronizmem nie jest wyniesienie politycznego przywódcy Karola Wojtyły na ołtarze i obwołanie go świętym?
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wyp. 87 (Trawiasta)
There are copies available to loan: sygn. 27 (1 egz.)
Book
In basket
Matka na obiad / Shalom Auslander ; przełożył Maciej Stroiński. - Wydanie I. - Warszawa : Wydawnictwo Filtry, 2022. - 309, [2] strony ; 21 cm.
Błyskotliwa satyra na trybalizm i polityki tożsamościowe. Autor – miejscami jadąc po bandzie – drąży konflikty wywoływane przez napięcia między tym, kim się czujemy i jesteśmy, a tym, jakimi inni chcą nas widzieć. Czym właściwie jest spuścizna rodzinna i społeczna? – pyta Shalom Asulander. – Jak bardzo determinuje nasze życie? Głównym bohaterem „Matki na obiad” jest Siódmy Seltzer, mąż i ojciec, zatrudniony jako lektor w wydawnictwie. Dla niego „tożsamość to zawsze było więzienie, z którego chciał tylko uciec – z bycia jakiegoś koloru (biały, czarny lub mieszany) i z jakiegoś miejsca w świecie (Ameryka, Europa, Rosja), bycia jakiejś płci (mężczyzna, kobieta) i orientacji (hetero lub homo), bycia jakiegoś rodzaju w sensie gramatycznym, jakiegoś wyznania (mono-, poli- i a-teizm) – z wiecznie się wydłużającej listy ciasnych cel więziennych, w których zamykano ludzi”. Ale od tożsamości nie da się uciec. Co prawda Siódmy dawno zerwał ze swoją rodziną, ale gdy się dowiaduje, że jego matka umiera, nie ma wyjścia – jedzie. Na łożu śmierci mama szepcze mu dwa słowa, których zawsze się spodziewał: „Zjedz mnie”. Prośba go nie dziwi, Seltzerowie bowiem to rodzina kanibali, należąca do prężnej niegdyś w Ameryce mniejszości etnicznej. Jest jednak pewien problem: matka ma sto dziewięćdziesiąt centymetrów wzrostu i waży dwieście kilo. To za dużo, nawet gdyby rozdzielić zmarłą pomiędzy wszystkie dzieci, których ma trzynaścioro. Sprawę pogarsza fakt, że Dziewiąty nie je mięsa, Drugi uznaje wyłącznie koszerną kuchnię, Pierwszy nienawidzi matki, a Szósty nie żyje. Choćby wszyscy się zebrali na tej ludożerczej stypie, nikt by już nie wiedział, jak to się właściwie robi, bo Kanibamerykanie wtopili się w społeczeństwo, zatracając swe zwyczaje. Ostatnim, który pamięta cokolwiek z dawnej tradycji, jest wujek Iszmael, jednak jego przewodnictwo nad zjazdem rodzinnym wywołuje jeszcze głębszy konflikt.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
There are copies available to loan: sygn. 821-3 amer. (1 egz.)
There are copies available to loan: sygn. 821-3 amer. (1 egz.)
Book
In basket
Żal po napletku / Shalom Auslander ; przełożył Maciej Stroiński. - [Wydanie I]. - Warszawa : Wydawnictwo Filtry, 2023. - 342, [2] strony ; 21 cm.
„Wszystko zaczęło się od dwóch kabanosów” – tak Shalom Auslander otwiera historię swojego upadku, tudzież wyzwolenia od ultraortodoksyjnej żydowskiej wspólnoty, w której się wychował w amerykańskim miasteczku Monsey, nieopodal Nowego Jorku. „Żal po napletku” to pełna złości, tonowana jednak satyrycznym talentem autora opowieść o wylogowaniu się z rodziny (i szerzej: narodu) oraz próbie wyleczenia się z Boga, co okazuje się przedsięwzięciem najtrudniejszym. Nasz bohater niby wie, że Boga nie ma, lecz religia weszła mu w trzewia w postaci nerwicy i nieusuwalnego lęku przed karą. [nota wydawcy]
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
There are copies available to loan: sygn. 821-3 amer. (1 egz.)
Wyp. 87 (Trawiasta)
There are copies available to loan: sygn. 821-3 amer. (1 egz.)
Book
In basket
Gdzieś na skraju dżungli, w fikcyjnym miasteczku San Cristóbal nieoczekiwanie pojawia się grupa dzieci w wieku od 9 do 13 lat. Początkowo nic nie robią, po prostu są, wprowadzając niepokój samą swą innością – porozumiewają się w nieznanym języku i prowadzą życie rządzące się niepojętymi dla obywateli San Cristóbal prawami. Dzieci pozbawione opieki dorosłych są brudne, bezdomne i głodne, zdają się jednak szczęśliwe. Ich odrębność, odczuwana jako prowokacyjna, burzy kruchą równowagę zbiorowości. Zaburzona dynamika wspólnoty w konsekwencji prowadzi do tragedii.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. 821-3 hisz. (1 egz.)
Book
In basket
Tytuł oryginału: La Maison, 2019.
Książka, która we Francji stała się bestsellerem, wzbudziła mnóstwo emocji i dyskusji – żeby ją napisać, autorka przez dwa lata pracowała w berlińskim burdelu. W tekście, będącym mariażem powieści i reportażu, pisze z czułością o tytułowym „domu”, który w pewnym sensie zastąpił jej rodzinę, pokazuje wzajemną życzliwość i solidarność kobiet, kreśli zniuansowane portrety mężczyzn, którzy w dużej mierze korzystają z usług prostytutek w poszukiwaniu bliskości. Prostytutki opisywane przez Becker nie są bynajmniej ofiarami, lecz robotnicami, które z własnej woli wykonują swoją pracę, nierzadko odnajdując w niej satysfakcję, a nawet przyjemność. Tytuł znalazł się w finale tak prestiżowych nagród jak Prix Renaudot czy Prix de Flore oraz otrzymał Prix du roman des étudiants France Culture–Télérama, był również chwalony przez krytyków. [źródło opisu: https://lubimyczytac.pl/ksiazka/4971999/dom?].
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
There are copies available to loan: sygn. 821-3 fr. (1 egz.)
Wyp. 87 (Trawiasta)
There are copies available to loan: sygn. 821-3 fr. (1 egz.)
Book
In basket
Mag z Kremla / Giuliano da Empoli ; przełożył Jacek Giszczak. - Wydanie I. - Warszawa : Wydawnictwo Filtry, 2023. - 277, [3] strony, 20 cm.
„Mag z Kremla” w samej tylko Francji sprzedał się dotąd w ponad półmilionowym nakładzie, a prawa do powieści kupili wydawcy z kilkudziesięciu krajów. Tytułowym bohaterem owej fikcji politycznej jest reżyser teatralny i producent popularnego reality show Wadim Baranow, którego zbieg okoliczności czyni głównym socjotechnikiem odpowiedzialnym za sukces Putina. Baranow to postać inspirowana Władysławem Surkowem, rzeczywistym radcą Kremla, który zrozumiał, że ludziom nie tyle potrzebna jest polityka, ile mitologia; nie „ciepła woda w kranie” – lecz poczucie wyjątkowości. Dlaczego subtelny artysta i poeta, jakim był Baranow, zostaje konstruktorem społecznej rzeczywistości, gdzie nie ma miejsca na zniuansowane myśli i uczucia? Obok postaci fikcyjnych spotkamy na kartach powieści te znane z pierwszych stron gazet: między innymi Borysa Bierezowskiego, Eduarda Limonowa, Jewgienija Prigożina, Michaiła Chodorkowskiego… Powieść da Empoliego, pisana przed wybuchem wojny w Ukrainie, obejmująca okres od wojny w Czeczenii, przez igrzyska olimpijskie w Soczi, po inwazję na Krymie, dotyczy wprawdzie aparatu rosyjskiego państwa, ale w istocie jest refleksją nad uniwersalnymi mechanizmami władzy, tak bardzo potrzebną i aktualną w świecie ogarniętym nacjonalistycznymi populizmami, czemu sprzyjają nowe technologie. „Mag z Kremla” w 2022 roku został wyróżniony Nagrodą Akademii Francuskiej, znalazł się też w finale Nagrody Goncourtów.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. 821-3 fr. (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again