Kierkegaard Soren (1813-1855)
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(1)
Forma i typ
Książki
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(1)
Placówka
Czytelnia (Trawiasta)
(1)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2469)
Kozioł Paweł
(2013)
Kotwica Wojciech
(782)
Kowalska Dorota
(664)
Kochanowski Jan
(469)
Kierkegaard Soren (1813-1855)
(-)
Christie Agatha (1890-1976)
(324)
Drewnowski Jacek (1974- )
(324)
Krzyżanowski Julian
(309)
Otwinowska Barbara
(309)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(284)
Chotomska Wanda (1929-2017)
(276)
Roberts Nora (1950- )
(267)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(265)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(264)
Steel Danielle (1947- )
(262)
Trzeciak Weronika
(262)
Konopnicka Maria
(260)
Zarawska Patrycja (1970- )
(256)
Zimnicka Iwona (1963- )
(245)
Boy-Żeleński Tadeusz
(238)
Cholewa Piotr W. (1955- )
(238)
Lindgren Astrid (1907-2002)
(236)
Leśmian Bolesław
(233)
Krasicki Ignacy
(229)
Fabianowska Małgorzata
(213)
Mazan Maciejka
(213)
Goliński Zbigniew
(201)
King Stephen (1947- )
(201)
Braiter Paulina (1968- )
(199)
Dug Katarzyna
(198)
Baczyński Krzysztof Kamil
(194)
Gawryluk Barbara (1957- )
(192)
Szulc Andrzej
(192)
Goscinny René (1926-1977)
(189)
Mosiewicz Maria
(189)
Kasdepke Grzegorz (1972- )
(187)
Mortka Marcin (1976- )
(187)
Skalska Katarzyna
(187)
Szekspir William (1564-1616)
(186)
Lem Stanisław (1921-2006)
(180)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(177)
Prus Bolesław (1847-1912)
(176)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(174)
Montgomery Lucy Maud (1874-1942)
(168)
Widmark Martin (1961- )
(167)
Supeł Barbara
(165)
Kraśko Jan (1954- )
(160)
Jachowicz Stanisław
(159)
Jansson Tove (1914-2001)
(158)
Siewior-Kuś Alina
(152)
Dobrzańska-Gadowska Anna
(151)
Możdżyńska Aldona
(148)
Popławska Anna (literatura)
(148)
Tuwim Julian (1894-1953)
(148)
Delahaye Gilbert (1923-1997)
(146)
Hesko-Kołodzińska Małgorzata
(146)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(145)
Ławnicki Lucjan
(145)
Chmielewska Joanna (1932-2013)
(142)
Pratchett Terry (1948-2015)
(142)
Spirydowicz Ewa
(142)
Webb Holly
(140)
Wilusz Tomasz
(139)
Kozak Jolanta (1951- )
(138)
Lech Justyna
(138)
Głowińska Anita
(135)
Bieroń Tomasz (1963- )
(134)
Stanecka Zofia (1972- )
(134)
Andersen Hans Christian (1805-1875)
(132)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(132)
Ludwikowska Jolanta
(131)
Rolando Bianka
(131)
Ross Tony (1938- )
(130)
Marlier Marcel (1930-2011)
(129)
Mickiewicz Adam
(129)
Królicki Zbigniew A. (1954- )
(128)
Onichimowska Anna (1952- )
(128)
Stelmaszyk Agnieszka (1976- )
(128)
Polkowski Andrzej
(125)
Willis Helena (1964- )
(125)
Coben Harlan (1962- )
(124)
Musierowicz Małgorzata (1945- )
(124)
Łoziński Jerzy (1947- )
(124)
Puszczewicz Marek
(123)
Kroszczyński Stanisław
(122)
Praski Łukasz
(122)
Grisham John (1955- )
(121)
Miłosz Czesław (1911-2004)
(120)
Szeżyńska-Maćkowiak Krystyna
(120)
Włodarczyk Barbara
(120)
Czechowicz Józef
(119)
Krentz Jayne Ann (1948- )
(119)
Palmer Diana (1946- )
(118)
Beaumont Émilie (1948- )
(117)
Doyle Arthur Conan (1859-1930)
(117)
Tolkien J. R. R. (1892-1973)
(117)
Dickens Charles (1812-1870)
(116)
Ochab Janusz (1971- )
(115)
Mróz Remigiusz (1987- )
(114)
Rzehak Wojciech
(112)
Rok wydania
2010 - 2019
(1)
Okres powstania dzieła
1801-1900
(1)
Kraj wydania
Polska
(1)
Język
polski
(1)
Temat
Chrześcijaństwo
(1)
Egzystencjalizm
(1)
Filozofia religii
(1)
Religia
(1)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(1)
Religia i duchowość
(1)
1 wynik Filtruj
Książka
W koszyku
(Biblioteka Europejska)
Książka jest komentarzem fragmentu Księgi rodzaju Starego Testamentu, w którym stary Patriarcha Abraham zostaje postawiony w obliczu nakazu Boga do uśmiercenia swojego syna Izaaka. Duńczyk zarysowuje tu w sposób niebanalny, a jednocześnie przejmujący, tak zwaną sytuację konfliktową, doniosły problem etyczny, wskazując jednocześnie na różne sposoby jej rozstrzygania, jako że od czasu zamordowania Abla w izraelskiej społeczności obowiązywała norma nie zabijaj, a teraz ten sam Normodawca żąda dokonania zabójstwa, który to czyn ma się okazać ofiarą, a nakaz ma być próbą wiary. Na temat wyżej zarysowany napisano dziesiątki książek i setki artykułów, ponadto powstała cała galeria malarstwa pędzla najbardziej znanych europejskich malarzy, żeby wspomnieć choćby Rembrandta czy Caravaggio, a w XX wieku na przykład M. Chagalla. W egzystencjalnej interpretacji Kierkegaarda Patriarcha nie ma prawa konsultować swojej decyzji z nikim, ani z rodziną, gdyż ma to być próba, jednostkowej wiary, wyłącznie jego wiary, a także ze wspólnotą, której jest członkiem, ponieważ, z jej, etycznego punktu widzenia, jest to zamierzone morderstwo. Jednocześnie Kierkegaard wskazuje na błędność redukowania sfery religijnej do moralnej, wskazując alternatywnie: albo wiara, albo moralność. W tym właśnie dziele pojawia się po raz pierwszy w zachodnim piśmiennictwie fenomen humanistyki, który kładąc nacisk na Jednostkę, jednocześnie akcentuje jej subiektywność, absolutyzuje jej niepowtarzalność podmiotową, kładąc jednocześnie podwaliny pod współczesny egzystencjalizm i to zarówno religijny, jak i laicki. Takie pojęcia jak: egzystencjalna decyzja, zegzystencjalizowana postawa, egzystencja autentyczna i banalna, zegzystencjalizowana postawa lekarza, filozofia egzystencjalna, teologia egzystencjalna, egzystencjalna resubiektywizacja itd. sięgają swoimi korzeniami właśnie do książki Bojaźń i drżenie. Reasumując: w sytuacjach konfliktowych mamy do czynienia z koniecznością alternatywnego rozstrzygania (albo/albo) dylematu moralnego (ewentualnie religijnego), a kompromis zostaje automatyczne wykluczony, ponieważ, jak w przypadku Patriarchy, nie można było Izaaka zachować przy życiu i jednocześnie pozbawić życia; za każdą opcją przemawiają jakieś racje i przeciwko niej, czyli uogólniając: racje w humanistyce (np. w etyce czy religii) są podzielone! Wywołuje to stan egzystencjalnego, subiektywnego napięcia i brak możliwości znalezienia jednoznacznych racji przemawiających za opcją jednej z możliwości. Żadne wzorce w tej kwestii nie mogą być pomocne, ponieważ sytuacje są niepowtarzalne. Brak przekonujących racji i dowodów przemawiających na rzecz jednej z możliwości musi więc wywołać stan braku pewności przy podejmowaniu decyzji, a więc niepewność, uświadomienie sobie wynikającego stąd ryzyka osądu (wszystko jedno z czyjej strony, nawet osoby, która sama musi dokonać wyboru) i w konsekwencji musi wywołać stan bojaźni i drżenia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej