Erenburg Ilja (1891-1967)
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(1)
Forma i typ
Książki
(1)
Proza
(1)
Dostępność
dostępne
(1)
Placówka
Wyp. 121 (Żegańska)
(1)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2469)
Kozioł Paweł
(2013)
Kotwica Wojciech
(782)
Kowalska Dorota
(664)
Kochanowski Jan
(469)
Erenburg Ilja (1891-1967)
(-)
Christie Agatha (1890-1976)
(323)
Drewnowski Jacek (1974- )
(322)
Krzyżanowski Julian
(309)
Otwinowska Barbara
(309)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(284)
Chotomska Wanda (1929-2017)
(275)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(265)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(264)
Roberts Nora (1950- )
(263)
Steel Danielle (1947- )
(262)
Trzeciak Weronika
(262)
Konopnicka Maria
(260)
Zarawska Patrycja (1970- )
(255)
Zimnicka Iwona (1963- )
(245)
Boy-Żeleński Tadeusz
(238)
Cholewa Piotr W. (1955- )
(237)
Lindgren Astrid (1907-2002)
(237)
Leśmian Bolesław
(233)
Krasicki Ignacy
(229)
Mazan Maciejka
(213)
Fabianowska Małgorzata
(212)
Goliński Zbigniew
(201)
King Stephen (1947- )
(201)
Braiter Paulina (1968- )
(199)
Dug Katarzyna
(198)
Baczyński Krzysztof Kamil
(194)
Gawryluk Barbara (1957- )
(192)
Szulc Andrzej
(192)
Mosiewicz Maria
(189)
Kasdepke Grzegorz (1972- )
(187)
Goscinny René (1926-1977)
(186)
Skalska Katarzyna
(186)
Szekspir William (1564-1616)
(186)
Mortka Marcin (1976- )
(183)
Lem Stanisław (1921-2006)
(180)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(177)
Prus Bolesław (1847-1912)
(176)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(174)
Montgomery Lucy Maud (1874-1942)
(167)
Widmark Martin (1961- )
(167)
Supeł Barbara
(165)
Jachowicz Stanisław
(159)
Kraśko Jan (1954- )
(158)
Jansson Tove (1914-2001)
(156)
Dobrzańska-Gadowska Anna
(151)
Siewior-Kuś Alina
(149)
Możdżyńska Aldona
(148)
Popławska Anna (literatura)
(148)
Tuwim Julian (1894-1953)
(147)
Delahaye Gilbert (1923-1997)
(146)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(145)
Ławnicki Lucjan
(145)
Hesko-Kołodzińska Małgorzata
(144)
Chmielewska Joanna (1932-2013)
(142)
Pratchett Terry (1948-2015)
(141)
Spirydowicz Ewa
(141)
Webb Holly
(140)
Wilusz Tomasz
(140)
Lech Justyna
(138)
Kozak Jolanta (1951- )
(137)
Głowińska Anita
(135)
Bieroń Tomasz (1963- )
(134)
Andersen Hans Christian (1805-1875)
(132)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(132)
Ludwikowska Jolanta
(131)
Rolando Bianka
(131)
Stanecka Zofia (1972- )
(131)
Ross Tony (1938- )
(130)
Marlier Marcel (1930-2011)
(129)
Mickiewicz Adam
(129)
Królicki Zbigniew A. (1954- )
(128)
Onichimowska Anna (1952- )
(128)
Stelmaszyk Agnieszka (1976- )
(127)
Polkowski Andrzej
(125)
Willis Helena (1964- )
(125)
Coben Harlan (1962- )
(124)
Musierowicz Małgorzata (1945- )
(124)
Łoziński Jerzy (1947- )
(123)
Kroszczyński Stanisław
(122)
Puszczewicz Marek
(122)
Miłosz Czesław (1911-2004)
(120)
Praski Łukasz
(120)
Szeżyńska-Maćkowiak Krystyna
(120)
Włodarczyk Barbara
(120)
Czechowicz Józef
(119)
Krentz Jayne Ann (1948- )
(119)
Palmer Diana (1946- )
(118)
Tolkien J. R. R. (1892-1973)
(117)
Beaumont Émilie (1948- )
(116)
Dickens Charles (1812-1870)
(116)
Doyle Arthur Conan (1859-1930)
(116)
Ochab Janusz (1971- )
(115)
Mróz Remigiusz (1987- )
(114)
Grisham John (1955- )
(113)
Rzehak Wojciech
(112)
Rok wydania
2010 - 2019
(1)
Okres powstania dzieła
1901-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(1)
Język
polski
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura rosyjska
(1)
Temat
Mężczyzna
(1)
Podróże
(1)
Gatunek
Powieść obyczajowa
(1)
1 wynik Filtruj
Książka
W koszyku
(Biblioteka Polityki)
(Współczesna Literatura Rosyjska ; 10)
Nie trzeba nużącej wiedzy o "toposach" i "archetypach", by od pierwszego zdania dostrzec, że Lejzorek Rojtszwaniec to krew z krwi Tewje Mleczarza i wszystkich wielkookich i długobrodych bohaterów powieści Pereca i Singera. Tyle, że Lejzorek miał nieszczęście żyć nie w cieniu bokobrodów Franciszka Józefa bądź Aleksandra II, lecz krótkiej bródki i spiżowego wąsa. Nie jest to powieść, która oddawałaby światu sprawiedliwość: Zachód, gdzie ostatecznie trafia sentymentalny i nieporadny życiowo krawiec mężczyźniany, niczym nie różni się od wizerunków z propagitek i ┬Krokodiła├. Polska to (oczywiście!) pijany oficerek z wiechciem zlepionych wódką wąsów, Francja - kokoty i hochsztaplerzy, a białorosyjska emigracja to grono tępaków i kombinatorów. Wszystkie te obrazki są niczym tekturowa panorama w teatrzyku, na tle której rozgrywa się dramat Lejzorka o za małym rozumku i za wielkim sercu.
"Burzliwe życie Lejzorka Rojtszwańca" to bodaj najsławniejsza powieść Ilji Erenburga (1891-1967), rosyjskiego prozaika, poety i publicysty. Wydał ją w 1928 r. w Paryżu, gdzie przebywał jako korespondent prasy radzieckiej. Wcześniej, w 1907 r., pochodzący z inteligenckiej rodziny żydowskiej pisarz schronił się we Francji przed prześladowaniami za działalność rewolucyjną. Gdy w 1917 r. powrócił do Rosji, na burzliwe przemiany i budowę "rozwiniętego społeczeństwa socjalistycznego" spoglądał z dystansem i sceptycyzmem. Jak głosi literacka legenda, westchnął głęboko i postanowił napisać powieść o przygodach biednego żydowskiego krawca, który stał się uosobieniem niedoli, goryczy i mądrości szarego człowieka. "Bo gdy jeden Żyd pomyśli o tym, co mogłoby się przytrafić drugiemu Żydowi, to już jest cała powieść". Tułacze życie Lejzorka również zaczęło się od jednego, nieopatrznego westchnienia. "Krawiec mężczyźniany" Rojtszwaniec, czytając wraz z innymi "odezwę do całej pracującej ludności miasta Homla", głośno westchnął, o czym jedna z towarzyszek doniosła, gdzie trzeba, i biedny Lejzorek wylądował w kryminale, oskarżony o znieważenie godła państwowego. Potem jeszcze parę razy trafiał do więzienia za różne przewinienia - nieodróżnianie walca od obcego klasowo fokstrota albo nieumiejętność dostrzeżenia w miłości procesu produkcyjnego "dwojga chałupników", o czym dowiedział się dopiero w czasie szkolenia ideologicznego. Miłosne życie Lejzorka także układało się pechowo. Ukochana panna w rodzinnym Homlu odrzuciła jego zaloty, bo nie był tak mądry jak Trocki. Inna, poślubiona kilka lat później, rozwiodła się z nim w kilkanaście godzin po ślubie, zajęła jego pokój i wyrzuciła nieszczęśnika na bruk. Lejzorek przewędrował pół świata. Znalazł się w Polsce, gdzie szczerze go zadziwiła nasza narodowa melagomania i poczucie dziejowego posłannictwa. Był we Francji, w Prusach, nawet w Chinach, aż dotarł do Palestyny. Pod Ścianą Płaczu w Jerozolimie uświadomił sobie, że ma już dość tułaczki, chce wracać do kraju. Pomyślał nawet o założeniu związku powrotu do ojczyzny, czym znów naraził się policji i współrodakom. A kiedy chciał położyć kres swej nędznej egzystencji, okazało się, że nie może umrzeć przy grobie Rachel, bo to za dobre miejsce dla takiego biednego Żyda jak on. Andrzej Drawicz nazwał Lejzorka bratem Szwejka, potomkiem Kubusia Fatalisty. Filozofujący obieżyświat nieustannie snuje refleksje o doli człowieczej i o świecie, skrojonym zupełnie nie na jego miarę. Z każdym, kto chce go słuchać, dzieli się gorzkimi, ironiczno- sarkastycznymi spostrzeżeniami, nie pozbawionymi też autoironii. Znakomity w tej roli Artur Barciś wykreował niepozornego gadułę z Homla na człowieka, który umie patrzeć na świat inaczej niż inni ludzie. Jego Lejzorek, zabawny i wzruszający, zaskarbił sobie ogromną sympatię publiczności. Zresztą całe przedstawienie, w teatrze i w telewizji, spotkało się z dużym uznaniem. Twórcy nadali mu lekką, prawie musicalową oprawę, z muzyką i specjalnie napisanymi piosenkami, proponując widzom mądre przedstawienie o życiu, które było "jakimś głupim żartem". Wikipedia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 ros. (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej